Са четвртом индустријском, односно дигиталном револуцијом, имамо шансу да надокнадимо заостатак и ухватимо прикључак са развијеним земљама. Ова технолошка револуција фундаментално мења наше животе, она је неминовна и незаустављива. Само победничка друштва иду у сусрет променама, не зазиру од њих. Процес дигитализације побољшава стандард и квалитет живота грађана Србије. Повећава се ефикасност, смањују се трошкови и креира се нова вредност у скоро свим областима живота и рада. Процес дигитализације је најважнији катализатор иновација, конкурентности и раста.
Центар за безбедност информационо-комуникационих система органа (ЦЕРТ републичких органа) основан је (Закон о информационој безбедности, ''Службени гласник Републике Србије'', број 6/2016 и 94/2017) у оквиру Канцеларије за информационе технологије и електронску управу надлежне за пројектовање, развој, изградњу, одржавање и унапређење јединствене информационо-комуникационе мреже електронске управе (Закон о електронској управи, ''Службени гласник Републике Србије'', број 27/2018).
ЦЕРТ републичких органа обавља послове који се односе на заштиту од инцидената у системима републичких органа у јединственој информационо-комуникационој мрежи електронске управе.
Послови ЦЕРТ-а републичких органа обухватају:
- заштиту информационо-комуникационих система јединствене информационо-комуникационе мреже електронске управе;
- координацију и сарадњу са операторима информационо-комуникационих система које повезује јединствена информационо-комуникациона мрежа електронске управе у превенцији инцидената, откривању инцидената, прикупљању информација о инцидентима и отклањању последица инцидената;
- издавање стручних препорука за заштиту информационо-комуникационих система републичких органа, осим оних намењених за рад са тајним подацима.
Главни задатак ЦЕРТ-а републичких органа је да обезбеђује информациону безбедност ИКТ инфраструктуре, услуга Канцеларије и јединствене информационо-комуникационе мреже електронске управе. Ово укључује ефикасно реаговање и решавање инцидената када до њих дође, превентивне активности како би се број могућих инцидената минимизовао и подизање свести ИКТ безбедности код државних органа.
ЦЕРТ републичких органа своје деловање организује кроз следеће услуге:
Реактивне услуге које укључују:
- реаговање на сигурносне инциденте;
- реаговање на сигурносне рањивости и пропусте;
- упозорења о уоченим инцидентима и рањивостима.
Проактивне услуге које укључују:
- праћење коришћених технологија;
- спровођење безбедносне ревизије и процене система и услуга Канцеларије;
- конфигурисање и одржавање сигурносних алата;
- детектовање упада у систем;
- објављивање нових информација и вести од значаја за информациону безбедност;
- дисеминацију знања државним органима у вези са информационом безбедношћу;
- спровођење безбедносне ревизије и процене.
Услуге у домену управљања квалитетом сигурности које укључују:
- анализу ризика;
- обезбеђивање континуираног пословања у ситуацијама када дође до инцидената;
- подизање нивоа свести о информационој безбедности;
- едукацију запослених.
Информације: info@cert.gov.rs